Anti-terrorn dödar 150
Spekulationerna är många om vad det var som hände när Germanwings Flight 9525 kraschade i Alperna.
Kanske var andrepiloten deprimerad? Även om det enda beviset verkar vara behandling många år tidigare.
Eller var orsaken en ögonsjukdom? Även om kopplingen till kraschen verkar oklar. Andra delar av andrepilotens privatliv har också vänts ut och in.
Nu höjs röster för att det kanske var ett tekniskt fel eller syrebrist i kabinen. I så fall har andrepiloten och de i hans närhet fingranskats i pressen till ingen nytta. Det är inte utan att man kommer ihåg fallet med den städerska som beskylldes för att ha stulit ett SL-tåg när det i själva verket var tåget som var nära att döda henne.
I dagsläget vet vi inte vad som hände i kabinen, kanske får vi aldrig veta det. Vad vi vet är att kaptenen gick till toaletten, försökte öppna dörren när han kom tillbaka, men det gick inte. Säkerhetsdörren hindrade kaptenen från att komma in för att hindra eller hjälpa sin andre-pilot. En säkerhetsdörr installerad som resultat av krav efter 11e september 2001.
Säkerhetsåtgärder och övervakning motiveras ofta med att om man inte omedelbart genomför dessa åtgärder kommer det kosta människoliv. Nu när 150 människor fått sätta livet till i säkerhetens namn kaske vi kan börja utvärdera säkerhetsåtgärder med rimliga konsekvensargument istället.
MÅRTEN FJÄLLSRTÖM