Webbpaneler värdelösa efter partiledardebatten
Synapze har tidigare visat att webbpaneler inte är samma sak som riktiga opinionsundersökningar och specifikt belyst fallet Yougov – en artikel som delats över 7 000 gånger på Facebook. Efter söndagens partiledardebatt kan vi återigen bevittna vitt skilda resultat i olika mätningar.
Gammelmedias intresse att tala meta-politik är omvittnad. Efter partiledardebatter talas det idag ofta mer om HUR saker sas, om partiledaren ”var bra” (en bedömning av den retoriska prestationen) än om VAD som sas, det vill säga det politiska innehållet. Webbpanelerna har växt upp som svampar eftersom det är ett billigt sätt för media i kris att göra ”nyheter”.
Ebba Bush Thor och Jimmie Åkesson vann respektive kom trea i Aftonbladets webbpanel, medan de enligt Expressen/Demoskops ”snabbmätning” kom på fjärde respektive sjätte plats.
Det är inte förvånande att just dessa två figurer ligger högre i webbpaneler som Aftonbladets då Sverigedemokraterna under en längre tid varit kraftigt övervärderade i webbpaneler vilket tyder på att de medvetet satsat på att rekrytera likasinnade. Att även Ebba Bush Thors budskap nu går hem i dessa kretsar är ingen större skräll.
Så länge gammelmedia fortsätter rapportera från webbpaneler är dessa ett marknadsföringsverktyg för politiska partier. Höga siffror ger positiv uppmärksamhet. Kanske är det dags att vänstern också börjar mobilisera till dessa paneler. Men den största utmaningen är att föra politiken tillbaka tillbaka till agendan och visa på skillnaderna mellan vänster och höger.