Problemet med Niklas Strömstedt
Niklas Strömstedts politiska markering mot Sverigedemokraterna och dess ”trollsvans” av diverse fascistiska sajter och grupperingar under sitt uppträdande i Så mycket bättre är ett strålande exempel på civilkurage. Men han begår liksom många andra vällovliga antirasister ett kardinalfel.
Niklas Strömstedt är värd att hyllas för sin politiska markering när han i Så mycket bättre gör en politisk tolkning av Ace of Base 90-talshit ”Happy nation”. I Strömstedts version ”Lyckolandet” säger han nej tack till Sverigedemokraterna, ”järnrörsligan”, dess svans av internet-troll, liksom diverse fascistiska sajter och grupperingar. I dessa tider kräver en sådan handling kurage.
Niklas Strömstedt begår dock ett kardinalfel, som han inte är ensam om. Fyra av de fascistiska sajterna bjuds på gratisreklam, liksom två mycket små organisationer. Man kan gissa att de gnuggar händerna, reklam på bästa sändningstid inför miljonpublik. Dessutom i en låt, som antaligen kommer spelas flitigt på radio och delas på nätet.
De största av de nämnda nättidningarna har idag runt 50 000 läsare om dagen. De spelar en viktig roll som SD:s stödtrupper men når en relativt begränsad målgrupp. Därför är det dumt att sprida dessa sajter.
Nätmagasinet KIT intervjuade i oktober Gustav Martner, tidigare ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer som menar att målet för Sverigedemokraternas utlandsannonsering är DU – inte några flyktingar. Genom provocerande kampanjer i liten skala ger media och delningar på Facebook dem obetalbar uppmärksamhet, vilket är det som verkligen sprider budskapet. Det är dags att sluta spela med i detta spel.
Det är dags att sluta dela saker som Sd:s brevlådereklam på Facebook, Politisms meme över ”sajter som man inte bör dela”, eller annat som gör gratisreklam åt dem. Problemen idag är inte att folk inte vet vad Sd står för. Vi måste börja fokusera på lösningar.
Låt Sd med svans bekosta sina egna reklamkampanjer.